De Bouwmeester

Een uitgesproken sjieke uitstraling met een golvende gevel aan het Van Heukelompark. Toch gaat het hier niet om een appartementencomplex met dure koopwoningen, maar om een woonzorg-voorziening, ontwikkeld in opdracht van corporatie Mitros, in samenwerking met zorginstelling Vecht & IJssel. Daarnaast biedt het gebouw ruimte aan kinderdagverblijf Lieve & Bouwe van Ludens en een aantal zelfstandige huurappartementen.

Zuilen heeft een tekort aan woonvoorzieningen voor senioren, zowel zelfstandig als onzelfstandig. De Bouwmeester is een woonzorgvoorziening met 52 kamers voor dementerende ouderen, met bijbehorende dagbestedingsruimten, inclusief een mooie besloten binnentuin. Het kinderdagblijf in de onderbouw heeft ook een mooie buitenruimte.

Het gebouw is ontworpen door Adriaan Mout (LEVS architecten). LEVS ontwierp ook het stedenbouwkundig plan voor het Springerpark/Van Heukelompark en de aanpalende nieuwe bebouwing. De ontwikkeling startte in 2009, het gebouw werd in 2013 opgeleverd. Aannemer was de Bouwcombinatie Zuilen VOF, een samenwerking van BAM en ERA contour.

Op de plek waar nu De Bouwmeester en de aanpalende laagbouwwoningen staan werd in 1963 de 2e Technische School ir.J.D.M.Bardet geopend, genoemd naar de hoofdingenieur van de Nederlandse Spoorwegen. Het was de tijd dat Werkspoor en Demka nog zaten te springen om nieuw personeel met een technische opleiding.

Ansichtkaart uit 1967, toen ze in Zuilen nog wát trots waren op de 2e Technische School (linksonder)

Korte tijd na de opening ging het bergafwaards met de werkgelegenheid, dus de school ging dicht. Later is het gebouw nog tot 2011 gebruikt door het protestants-christelijke Delta-college. Deze VMBO-school fuseerde met het Utrecht Zuid College tot het Globe College. Pogingen om de school voor de wijk te behouden mislukten doordat er een negatieve spiraal ontstond toen de school op de lijst “zeer zwakke scholen”van de onderwijsinspectie terecht kwam. De fusieschool kreeg nieuwe huisvesting aan de Bontekoelaan in Transwijk.

Welke woningen horen bij dit project:

Lieven de Keylaan 12

Lieven de Keypad 12-60