Rietveld in Zuilen: cascowoningen voor politiegezinnen

De beroemdste architect van Utrecht Gerrit Rietveld heeft veel sociale woningbouwcomplexen ontworpen, met name in Tolsteeg en Hoograven. Maar ook in Zuilen heeft hij zijn sporen nagelaten, in de Van Meelstraat 3-35. Hij ontwierp in 1957 16 cascowoningen in opdracht van de Coöperatieve Vereniging Politiebond Utrecht. De woningen zijn afgebouwd door de politiemensen die er gingen wonen. Later zou de CVPU dat kunstje herhalen in de Van Pelt laan in Kanaleneiland. De gemeente Utrecht bood in dit gebied meer ruimte aan zelfbouwers: ze gingen ook aan de slag in de Clemens van Maasdijkstraat en de Lelimanstraat.

Een foto uit 1958 of 1959. Op de achtergrond zijn de Rietveldwoningen aan de van Meelstraat net opgeleverd, op de voorgrond is de heer Van Doren net begonnen aan het grondwerk voor zijn zelfbouwwoning aan de Van Maasdijkstraat.

De Rietveld cascowoningen aan de Van Meelstraat in 2024. Alle woningen zijn inmiddels tenminste eenmaal doorverkocht. Zo te zien hebben de (nieuwe) bewoners sinds 1957 niet stil gezeten…

Het ontwerp van Rietveld, met als enige frivoliteiten de bijzondere keuken en trapeziumvormige aangebouwde berging.

Het dossier van het project bevat slechts drie tekeningen, waarvan er één aan de uitvoering van de keuken gewijd was. Dat kon de architect-meubelmaker niet laten.

In het ontwerp waren de gevelpuien gevuld met Eternitplaat. Die is inmiddels overal verdwenen.

Meer lezen over deze straat, genoemd naar de destijds bekende luchtvaartpionier Marinus van Meel? Dat kan hier