Laagbouwwoningen Eigen Haard aan de Jan van Zutphenlaan

Aan de Jan van Zutphenstraat, korte tijd later omgedoopt tot de Jan van Zutphenlaan ontwierp architect ir. P.H.Dingemans 36 woningen in twee lagen met plat dak. Het aantrekkelijkste aspect van dit complex was het vrije uitzicht op het groen van de sportvelden van Elinkwijk. De huizen zijn in 1959 opgeleverd.

Woningstichting Eigen Haard was in de jaren zeer actief in het Noordelijkste puntje van Zuilen en ook Dingemans was daar kind aan huis. Zijn bureau Dingemans en Wouda maakte in 1956 voor Eigen Haard het ontwerp voor drie projecten in één bouwstroom: de beneden-/bovenwoningen aan Talmastraat en Theo Thijssenplein; laagbouwwoningen aan de Minister de Visserstraat; twee winkelstrips aan de Talmastraat en Bavinckstraat.

De woningen aan de Jan van Zutphenlaan waren bedoeld voor grote gezinnen. Dingemans rekent op de plattegrondtekening voor dat er in een huis met een vloeroppervlak van iets meer dan 100m2 maar liefst tien personen kunnen wonen!

Weinig mensen zullen geloven dat -zelfs in 1959- in deze woningen volgens de rijksnormen gemakkelijk tien personen gehuisvest konden worden.

In 1978 zijn de huizen aan de Jan van Zutphenlaan door de Stichting Sociale Woningbouw Utrecht SWU (een samenwerkingsverband van de christelijke corporaties in Utrecht) gerenoveerd. Daarna werden ze aan de zittende huurders dan wel bij mutaties verkocht.

Door de verkoop van de meeste woningen en de daarop volgende verbouwingen is het gevelbeeld inmiddels zeer divers geworden.

Per 1 juli 2024 zijn nog maar 10 van de 30 woningen eigendom van de corporatie Portaal, rechtsopvolger van Eigen Haard.

Welke woningen horen bij dit project:

Jan van Zutphenlaan 2-60