De Dame: wonen vlakbij de voorzieningen

De naam verraadt al in welk buurtje dit gebouw staat: het nieuwe Schaakwijk. Op een ideale locatie voor senioren werden in 2005 60-service appartementen in de sociale huur opgeleverd voor bewoners met een zorgindicatie. In de plint vind je een ontmoetingsruimte, fitnessruimte apotheek, psychotherapeutisch centrum en huisartsenpraktijk. Winkelcentrum Rokade ligt op een steenworp afstand. Een mooie uitbreiding van het woningaanbod dat beter past bij de woonbehoefte van morgen.

Het project is ontwikkeld door Plané Vastgoed in opdracht van woningcorporatie Mitros (inmiddels: Woonin) . Op de verdieping bevindt zich een gezamenlijke daktuin die alleen toegankelijk is voor de bewoners. In het ontwerp zijn op de begane grond de entree en gang zeer breed gemaakt en voorzien van een grote bank om informele ontmoeting tussen de bewoners te bevorderen. De gang is bovendien gelegen tegen de ontmoetingsruimte en kan bij gelegenheid bij de ruimte worden betrokken.

De driekamerwoningen meten tussen de 58 en 74m2. Ramen van de appartementen zijn laag om het contact met de straat te houden.

In De Dame verzorgt Stichting Zorgtrecht dagbesteding voor ouderen. Er is een oplaadpunt voor scootmobielen en het gebouw is rolstoeltoegankelijk. Daarnaast organiseert ‘Stichting De Dame Doet Het in de ontmoetingsruimte activiteiten voor en door buurtbewoners. Van handwerken tot een computercursus, van yoga tot bingo.

Anno 2022 is het complex nog 100% sociale huur

Welke woningen horen bij dit project:

Prinses Irenelaan 10-42

Meer lezen over de Prinses Irenelaan: hier en hier.