Complex 5 woningbouwvereniging Zuilen: trappie op, trappie af.

De portieketageflats van woningbouwvereniging Zuilen aan de Burgemeester Norbruislaan, van Heukelomlaan en Berlagestraat hebben een opvallende gevel. Architect Arthur Staal heeft zijn best gedaan om van de kolenhokken en de voorbalkons iets bijzonders te maken. Want in 1956 stookte ook in flatwoningen vrijwel iedereen nog op kolen. De entree van de portieken wordt bereikt via een schuin toelopende trap, dat heeft ook wel wat sjieks.

Echt handig was het ontwerp trouwens niet. Als je na die koninklijke trap het portiek binnenkwam en je wilde naar de berging moest je direct weer een trapje af naar het sousterrain. Of nóg een trapje op naar de ingang van de woningen op de eerste verdieping.

plattegrond 2e en 3e verdieping

De plattegrond hierboven kan je zien dat het balkonnetje aan de straatzijde maar één functie had: de kolenkast ontsluiten. Zo hoefde je niet iedere ochtend naar de berging te sjouwen met een kolenkit. Een andere bekende ontwerptruc uit die tijd was de slaapkamer achter het portiek. Die kon gebruikt worden om een 50/50 mix van drie en vierkamerwoningen te maken.

Het complex heeft trouwens ook nog een aantal vijf- en zeskamerwoning. Dat zijn woningen op de eerste verdieping met een binnentrap naar de begane grond, waar ze dan ook nog twee slaapkamers hadden.

In 1980 zijn de flats voor de eerste keer gerenoveerd, ze kregen toen gas, dus de kolenhokken konden aardappelhokken worden. Later zijn de entrees verbouwd, wat ze wel veiliger, maar niet mooier gemaakt heeft. Inmiddels zijn ze eigendom van Woonin en zullen ze binnenkort plaats gaan maken voor nieuwbouw.

omdat de woningen binnenkort gesloopt worden staat het onderhoud al jaren op een laag pitje. Daar worden huurders niet enthousiast van.

Tijdens de bouw gebeurde er nog een ernstig ongeluk, volgens het Utrecht Nieuwsblads in de Lelimanstraat. De foto laat zien dat het in werkelijkheid de Berlagestraat was, direct om de hoek.

Welke woningen horen bij dit project:

Berlagestraat 53-91

Van Heukelomlaan 1-111