Ten Nije Lichte/Zeldzaam: “hoogbouw” met kwaliteit

De eerste galerijflat in Zuilen aan de burgemeester Norbruislaan, opgeleverd in 1950, telde drie woonlagen. De burgemeester van Zuilen bestempelde dat bij het leggen van de eerste steen als hoogbouw. En ook bij het gesprek met de wijk over het wijkontwikkelingsplan was er in eerste instantie veel scepsis over het voorstel om langs de groene lobben -een beetje- de lucht in te gaan. Als je kijkt naar het resultaat blijkt dat achteraf een prima plan.

Ten Nije Lichte ligt direct aan de Vechtoever. Alle grond rond de flats is beschikbaar gebleven voor de groenstrook. Links het gebouw van de katholieke basisschool Oever aan de Vecht, dat dateert uit de wederopbouwperiode.

Situatietekening [bron]

Als je gestapeld bouwt houd je meer grond over voor andere functies: in dit geval voor extra groen. De twee flatgebouwen met 61 koopappatementen aan de Adriaan van Bergenstraat (8-hoog) en Nijenrodelaan (5/6-hoog) zijn levensloopbestendig. Dat is aantrekkelijk aanbod voor het groeiend leger senioren die in de wijk willen blijven, maar geen trappen willen klimmen. Al zijn ze ook prima geschikt voor andere doelgroepen. Vanuit de woningen heb je mooi uitzicht op de zuidelijke Vechtlob.

De appartementen Zeldzaam hebben ruime balkons, alle grond op het maaiveld is openbaar. Let ook op de louvredeuren in de gevel die gebruikt kunnen worden als zonwering. Dat was in 2003 met vooruitziende blik, gelet op de klimaatverandering.

Het project is ontworpen door Bart Duvekot, in opdracht van ERA projectontwikkeling. De woningen zijn opgeleverd in 2023.

Plattegrond van de 3-kamer appartementen in Ten Nije Lichte

Welke straten horen bij dit project:

Zeldzaam: Nijenrodelaan 81-143

Ten Nye Lichte: Adriaan van Bergenstraat 20 t/m 76