Bekijk alle tentoonstellingen

Online tentoonstelling 100 jaar Oude Bouw in Zuilen

Online tentoonstelling 100 jaar Oude Bouw

100 jaar De Oude Bouw in Zuilen: Een Historische Terugblik

Vanaf 18 maart 2016 kunt u via deze site een bijzondere reis door de geschiedenis van De Oude Bouw maken. In 1916, precies honderd jaar geleden, betrokken de eerste bewoners hun woningen die gebouwd waren door Woningbouwvereniging ‘Zuilen’, later opgegaan in Mitros.

Deze mijlpaal markeerde de start van de bouw van 368 woningen langs de De Lessepsstraat, Marconistraat, Westinghousestraat, Franklinstraat, Galvanistraat, Swammerdamstraat en delen van de Amsterdamsestraatweg en Edisonstraat. Deze woningen werden voornamelijk bewoond door arbeiders van de nabijgelegen fabrieken Werkspoor en DEMKA, die kort daarvoor naar Zuilen waren verhuisd.

De tentoonstelling op deze website belicht niet alleen de straten en hun ontwikkeling over de afgelopen 100 jaar, maar ook de verhalen die deze straten vormen. Van de pioniers zoals Ferdinand Marie de Lesseps, naar wie de De Lessepsstraat is vernoemd, tot aan de bijdragen van wetenschappers en uitvinders zoals Guglielmo Marconi, George Westinghouse en Benjamin Franklin, die elk een straat in de buurt van hun naam voorzagen.

In deze virtuele rondleiding maakt u kennis met de rijke geschiedenis van De Oude Bouw, inclusief de impact van de Tweede Wereldoorlog op deze gemeenschap en de verhalen van degenen die hun leven in deze straten hebben geleefd. Ontdek dagboekfragmenten van Jacobus van Zuilen, herinneringen aan de Nederlands-Indiëgangers uit De Oude Bouw en meer.

Bekijk deze historische ontdekkingsreis door Zuilen: Tentoonstelling over 100 jaar De Oude Bouw.

• Datum:
  • Locatie:online